Skillnad mellan versioner av "Knutna Nävar: Svarta listornas folk"

Från Polkagriswiki
Hoppa till: navigering, sök
m (Ny sida: Ett album av gruppen Knutna Nävar som gavs ut 1973. Det är deras andra och bästa album. == Låtlista == 1. Svarta listornas folk 2. Hundra pr...)
 
 
(7 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
Ett album av gruppen [[Knutna Nävar]] som gavs ut 1973. Det är deras andra och bästa album.
+
En dänga om svartlistade [[r:are]] på albumet [[De svarta listornas folk]] av [[Knutna Nävar]].
  
 +
---
  
== Låtlista ==
+
 
  1. [[Svarta listornas folk (Låt)|Svarta listornas folk]]
+
Säg har vi ej fått, kamrater,<br>
  2. Hundra procent
+
det högsta betyg man kan få?<br>
  3. Till minnet av en avskedad kamrat
+
När av utsugardömets magnater<br>
  4. Greppet hårdnar
+
vi hedrats och uppskattats så,<br>
  5. Strejken Arendal
+
att på Svarta listan de satt oss,<br>
  6. Hör maskineras sång
+
som farliga för deras stat.<br>
  7. I alla länder
+
Det är dock en heder som glatt oss!<br>
  8. Ho Chi Minh
+
Det visar de skräms av vårt hat!<br>
  9. Ut till fronten
+
 
  10. Sången om Stalin
+
 
  11. En arbetarkvinnas sång
+
Vi är födda i arvodets kåkar<br>
  12. Arbetarbröder
+
till slavar åt Kung Kapital,<br>
 +
men vi var av den sorten som råka<br>
 +
sakna ett lastdjurs moral.<br>
 +
Vi var ingen lämplig bemanning<br>
 +
tjuvarnas ruttnande pråm!<br>
 +
Vi sjöng kanske ut en sanning<br>
 +
och så fick vi vårt hedersdiplom.<br>
 +
 
 +
 
 +
Våra ryggar var inte nog mjuka,<br>
 +
våra själar var ej av gelé.<br>
 +
Vi vägrade låta oss slukas<br>
 +
som slav till förtryckets armé!<br>
 +
Vi fordrade människovärde<br>
 +
och rätt åt oss o vår klass!<br>
 +
Fast vi visste att det vi begärde<br>
 +
det var sån't som med våld måste ta's!<br>
 +
 
 +
 
 +
Kamrater av Svarta listan,<br>
 +
de tror de har stukat oss bra.<br>
 +
Men de har gjort brand utav gnistan,<br>
 +
av ett hat som ej stod att förta!<br>
 +
Vi ska visa oss värda den ära<br>
 +
vi fått i vårt svarta betyg!<br>
 +
Vi ska utnyttja det vi fått lära,<br>
 +
ni får tillbaka och räntan blir dryg!<br>
 +
 
 +
 
 +
Låt gå för det hemlösa livet.<br>
 +
Låt gå för att magen är tom.<br>
 +
För herrarnas öde är skrivet<br>
 +
långt värre i massornas dom!<br>
 +
Den ökar, den ökar, den ökar!<br>
 +
De utstöttas hämnd den är här!<br>
 +
På fönstret Revolten spökar<br>
 +
till människoköttets affär!<br>
 +
 
 +
 
 +
Vi ser hur slavarna vaknar,<br>
 +
vi ser hur nävarna knyts!<br>
 +
Hur de piskade ryggarna raknar,<br>
 +
vi hör hur fjättrorna bryts!<br>
 +
Den var ej förgäves den möda<br>
 +
som gav oss vår svarta medalj,<br>
 +
för segern är hos de Röda i klassernas sista batalj!<br>
 +
För segern är hos de Röda i klassernas sista batalj!<br>
 +
 
 +
[[Kategori:Musik]]

Nuvarande version från 6 december 2008 kl. 12.33

En dänga om svartlistade r:are på albumet De svarta listornas folk av Knutna Nävar.

---


Säg har vi ej fått, kamrater,
det högsta betyg man kan få?
När av utsugardömets magnater
vi hedrats och uppskattats så,
att på Svarta listan de satt oss,
som farliga för deras stat.
Det är dock en heder som glatt oss!
Det visar de skräms av vårt hat!


Vi är födda i arvodets kåkar
till slavar åt Kung Kapital,
men vi var av den sorten som råka
sakna ett lastdjurs moral.
Vi var ingen lämplig bemanning
på tjuvarnas ruttnande pråm!
Vi sjöng kanske ut en sanning
och så fick vi vårt hedersdiplom.


Våra ryggar var inte nog mjuka,
våra själar var ej av gelé.
Vi vägrade låta oss slukas
som slav till förtryckets armé!
Vi fordrade människovärde
och rätt åt oss o vår klass!
Fast vi visste att det vi begärde
det var sån't som med våld måste ta's!


Kamrater av Svarta listan,
de tror de har stukat oss bra.
Men de har gjort brand utav gnistan,
av ett hat som ej stod att förta!
Vi ska visa oss värda den ära
vi fått i vårt svarta betyg!
Vi ska utnyttja det vi fått lära,
ni får tillbaka och räntan blir dryg!


Låt gå för det hemlösa livet.
Låt gå för att magen är tom.
För herrarnas öde är skrivet
långt värre i massornas dom!
Den ökar, den ökar, den ökar!
De utstöttas hämnd den är här!
På fönstret Revolten spökar
till människoköttets affär!


Vi ser hur slavarna vaknar,
vi ser hur nävarna knyts!
Hur de piskade ryggarna raknar,
vi hör hur fjättrorna bryts!
Den var ej förgäves den möda
som gav oss vår svarta medalj,
för segern är hos de Röda i klassernas sista batalj!
För segern är hos de Röda i klassernas sista batalj!